e-healthDe omstandigheden bij een ziekenhuis- of artsbezoek zijn niet altijd even praktisch. Sommige mensen wonen tientallen kilometers van het dichtstbijzijnde ziekenhuis vandaan. En wat te denken van die ellenlange rijen in de wachtruimte? eHealth kan uitkomst gaan bieden. Zorg, monitoring en begeleiding kan op afstand worden gegeven. Via eHealth moet de patiënt in staat zijn informatie over zijn welzijn te bespreken met een zorgverlener via een beveiligde internetpagina. Ook voor de ziekteverlener is het voordelig. Zij besparen zo op personeel en kosten.

Afstand

Omdat alles via het internet gaat, is het onderzoeken iets lastiger. De zorgverlener kan de patiënt niet lichamelijk onderzoeken. De patiënt moet heel duidelijk vertellen wat er mankeert. Daarom moeten de zorgverlener en de patiënt elkaar minstens een keer hebben gezien. eHealth is vooral praktisch wanneer afstanden van huis naar het ziekenhuis heel groot zijn. In landen als Amerika wordt deze vorm van zorg daarom al toegepast, maar ook in Europa komt het steeds vaker voor. Onderzoek wijst uit dat wanneer hulp via op afstand wordt geboden, de verwijzingen van patiënten naar het ziekenhuis afneemt met 70 procent.

Verschillende vormen

Er zijn binnen het begrip eHealth verschillende vormen aan te wijzen. Enkele voorbeelden:

-       Telemonitoring. De naam zegt het al: de patient is op afstand te volgen en te begeleiden. Wat hierbij het meeste voorkomt is regelmatig telefonisch contact tussen dokter en patiënt. Maar tegenwoordig is informatie steeds gemakkelijker en duidelijker over te brengen. Zo kan een ingebouwde defibrillator bij een persoon bijvoorbeeld automatisch informatie en locaties doorgeven aan de cardioloog.

-       Telecoaching. eHealth is niet alleen van toepassing op lichamelijke problemen. Ook op psychologisch vlak biedt het voordelen. Voor mensen die bijvoorbeeld depressief zijn, is de deur uitgaan soms een drempel. Het opzoeken van een psycholoog behoort dan niet tot de mogelijkheden. Maar vanuit hun eigen, vertrouwde omgeving kunnen zij gemakkelijk per telefoon of email contact houden met een hulpverlener.